Traditioner og fødselsdage

Årets gang

I Skovsneglen går vi ind for gentagende og genkendelige rytmer i hverdagen, ugen og året. Årets rytme markeres af årstids-fester, og disse præger livet i børnehaven. Forberedelserne gøres gennem sanglege og eventyr samt praktiske sysler. Nogle fester er sammen med forældrene, andre ligger i formiddagstimerne.

Fastelavn
Vi afholder årligt fastelaven med udklædning og tøndeslagning for både børnehave og vuggestue.

Afslutning for storbørnsgruppen
Inden storbørnsgruppen starter i SFO i april måned, afholdes afslutning for storbørnsgruppen. Børnene optræder og vi siger tak for tiden i børnehaven til de kommende skolebørn. Vi starter typisk med den store årlige “skoleforestilling”, og herefter er der fællesspisning.

Høstbazar
I september afholder Skovsneglen høstbazar. Høstbazaren er en god anledning, hvor børnene kan vise famile og venner, hvor de til daglig slår deres folder. Derudover plejer høstbazaren også at være en årligt tilbagevendende tradition, hvor børn og deres familier, der tidligere har haft tilknytning til institutionen, kan kigge forbi og hilse på pædagogerne og gamle venner. Høstbazaren er også et åbent hus arrangement, hvor interesserede kan kigge forbi.

Indtjeningen fra høstbazaren bruges til at forsøde ungernes hverdag i Skovsneglen. Dette gøres blandt andet med en årlig koloni for børnehaven, vuggestuetur til Zoologisk have og bondegårdstur for hele Skovsneglen.

Lanternefest
Den 1. fredag i november afholdes der hvert år lanternefest for børn og forældre. Vi går afsted i mørket med vores hjemmelavede lanterner, og synger lanternesangen. Hvis vi er heldige, møder vi vægteren Morten. Morten passer på skovene omkring os og han plejer at snakke om, at børnene har været gode til at passe på skoven i årets løb. Efterfølgende spises der mad i børnehaven.

Jul
Vores juletraditioner dækker over juleværksteder og daglig julehygge. Hver dag fortælles der juleeventyr og synges sange. I december måned afholder institutionen julefrokost for børnene, dvs. at børnehaven og vuggestuen hver især sørger for frokost til børnene.

Der afholdes julehygge for forældrene i december, hvor forældrekaffen skiftes ud med forældregløgg.

Fødselsdage

I børnehaven holdes der i fødselsdagsslange den sidste fredag i hver måned. Her fejrer vi alle børn, der har haft fødselsdag i månedens løb. Frokosten denne dag består af mad, som fødselsdagsbørnene hver i sær har medbragt.

Børnehavens medarbejdere koordinerer med forældrene hvad børnene skal have med.

Der bliver sunget fødselsdagssange, og børnene får en lille gave i form af en sten, hvilket er en tradition som har fulgt med institution igennem årene.

Vuggestuebørnenes fødselsdag fejres på selve dagen. Hvis man ønsker at medbringe noget til uddeling, så aftales dette med personalet. Barnets forældre er velkomne til at deltage.